Przyszłość firm zależy od tego, jakie decyzje podejmą dziś

Katowice, 15 listopada 2021 r.

Wnioski z Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021

2 dni debat z udziałem najważniejszych producentów, dostawców
i liderów rynku handlowego o rewolucji, której jesteśmy świadkami. Nadchodzące zmiany
w regulacjach, związane m.in. z Zielonym Ładem, a także brak stabilności w otoczeniu gospodarczym to ogromne wyzwania dla przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego. Jak nowe trendy i zmiany w nastawieniu klientów zmienią oblicze biznesu spożywczego i handlowego? To wybrane tematy, na które debatowali uczestnicy Forum Rynku Spożywczego i Handlu (8-9 listopada 2021 r.).

Do udziału w Forum Rynku Spożywczego i Handlu zarejestrowało się 1 400 osób, z czego ponad 650 śledziło debaty stacjonarnie. Debaty i wystąpienia były transmitowane na żywo. Sesja inauguracyjna Forum Rynku Spożywczego i Handlu została odtworzona ponad 10 000 razy w czasie rzeczywistym. Łącznie debaty Forum Rynku Spożywczego i Handlu w czasie rzeczywistym zostały odtworzone 30 000 razy.

– Forum Rynku Spożywczego i Handlu na przestrzeni czasu stało się głównym spotkaniem branży pozwalającym z jednej strony wymieniać strategiczne informacje, z drugiej – nawiązać owocne relacje biznesowe, realnie przekładające się na rozwój biznesu. Owocem tego spotkania są konstruktywne wnioski i diagnozy dotyczące kształtu i perspektyw rozwoju jednej z największych gałęzi gospodarki w naszym kraju – mówi Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu zainaugurowała debata pt.: „Żywność w świecie VUCA: trendy, rynek, prawo”. Nadchodzące zmiany w regulacjach, związane m.in. z Zielonym Ładem, a także brak stabilności w otoczeniu gospodarczym to ogromne wyzwania dla przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego. Znajdują się one w kluczowym momencie – decyzje biznesowe, które przedsiębiorstwa podejmują obecnie mogą zaważyć w przyszłości na ich być albo nie być – mówili uczestnicy sesji inauguracyjnej.

Sesja inauguracyjna rozpoczęła się od rozmowy z Piotrem Kwiatkowskim, prezesem Credit Agricole. – Podstawowym problemem w sektorze rolno-spożywczym jest wielość zmiennych. W całej kolekcji czynników zmiennych możemy wymienić np. pogodę, zarazy dotyczące upraw czy hodowli. Mamy elementy związane z przestawianiem się na nowe technologie – mówił. – Pojawiają się nowe trendy i przedsiębiorcy muszą rozpoznać co jest trwałym trendem a co chwilową modą. Tymczasem pewne decyzje strategiczne mogą okazać się błędne jeśli źle się rozpozna trendy – dodał.

Ryszard Bartosik, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podkreślał, że jego resort chce wspierać branżę spożywczą poprzez dwa kluczowe programy: Krajowy Plan Odbudowy oraz Polski Ład Rolnictwo.

– Te dwa programy, europejski oraz rządowy, są zbieżne. Chcemy zainwestować pokaźną kwotę, którą udało się zawrzeć w ramach KPO, czyli 4,5 mld zł, w przetwórstwo, głównie przetwórstwo lokalne, tak aby dawać rolnikom możliwość zbytu produktów oraz wzmocnić sektor spożywczy i przetwórczy – mówił wiceminister rolnictwa.

– Dyskusja rozpoczęta wraz z ogłoszeniem Europejskiego Zielonego Ładu postawiła pytanie czy pewne cele, które przedsiębiorcy muszą osiągać w ramach zrównoważonego rozwoju powinni osiągać samodzielnie czy wspólnie. Do tej pory prawo konkurencji zwracało dużą uwagę na to czy konkurenci w ogóle mogą ze sobą współpracować – zauważył Mikołaj Piaskowski, counsel, Baker McKenzie. – Komisja Europejska ma i powinna jasno zdefiniować producentom jak mogą wspólnie pracować dla osiągnięcia danych celów. Ma także przedstawić w tym celu szereg bezpiecznych przykładów – podsumował.

– Analizując trendy trzeba być odważnym i mieć sporo czasu. Bardzo uważnie patrzymy na rynek i wyłapujemy nowości rynkowe oraz komunikaty, które pojawiają się w naszych kategoriach. Ale nadrzędnie zwracamy uwagę a to, co ze zjawisk, które pojawiły się, zostaje z nami na dłużej – mówiła Iwona Piasta, członek zarządu, dyrektor Generalna BU Food, Grupa Maspex. – W pandemii mocno zmienił się nasz styl życia, choćby przypomnieliśmy sobie o gotowaniu. Powrót do biura zmieni podejście odnośnie żywienia – dodała.

– Trend wellbeing zyskuje na znaczeniu. Oczywiście nie opieraliśmy strategii wyłącznie na tym trendzie. Jednak od samego początku nasze marki są fundamentalnie związane ze zdrowiem. Podczas pandemii edukowaliśmy konsumentów wraz z naszymi ekspertami, że niezwykle istotne jest zadbanie o trzy obszary budujące odporność, to: sen, aktywność fizyczna i prozdrowotna dieta. To są filary zdrowego życia – wyliczał Michał Czerwiński, CEO, Purella Superfoods.

– 41 proc. konsumentów w przedziale 18-25 lat zdecydowało się spróbować produktów roślinnych nie ze względu na smak, ale dlatego, że obawia się o przyszłość planety – mówił Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój. – Dla nas motorem wzrostu jest nieustanna praca nad jakością wszystkich produktów, a one są związane ze zdrowym żywieniem. Podnoszenie jakości produktów, reformulacje, poprawa opakowań związana z odpowiedzialnością za środowisko jest wychodzenie naprzeciw coraz bardziej wrażliwym na te aspekty konsumentom – mówił.

– W podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji nie można mowić o jakiejkolwiek beztrosce. Wszystkie są oparte na twardych danych i chłodnej analizie – powiedział Maciej Herman, szef Lotte Wedel. – Myślimy także o rozwoju eksportowym, bo w Polsce eksport jest kluczowy dla wzrostu sektora spożywczego. Kategoria słodyczy rośnie wartościowo, chociaż już nie ilościowo. Pamiętajmy, że Polska jest czwartym na świecie eksporterem czekolady, a Wedel ma w tym swój znaczący udział – zaznaczył.

– Ponad 99 proc. marek w polskich supermarketach nie komunikuje się z młodymi konsumentami tak, jakby oni tego oczekiwali - poprzez angażowanie ich w interakcje z produktem w świecie rozszerzonej rzeczywistości (VR). Tymczasem, technologia potrzebna do zrealizowania takiej komunikacji już jest
w Polsce – mówił podczas prezentacji Rafi Albo, Global Creative Director & Head of Connected Packaging w firmie CCL.

Pandemia wzmocniła konsumencki trend zero waste to kolejny z wniosków Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021.

– Postawa konsumentów, którzy już przed pandemią byli zainteresowani podejściem zero waste, dostawami od lokalnych rolników czy kooperatyw spożywczych, została wzmocniona – mówiła Katarzyna Konkel, socjolożka i CEO Omnisense podczas debaty „Nowa przyszłość handlu”.

– Właściwe rozumienie ram prawnych, w których pracujemy, jest podstawą naszego bycia na rynku, równej konkurencji, równego traktowania podmiotów i stawianie oczekiwań pozaprawnych jest za daleko idące i w taki sposób my naszego funkcjonowania na rynku nie rozumiemy. W związku z tym dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia – mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex. – Tyle. Ci, którzy oczekują od nas, że mamy wyprzedzać regulacyjne otoczenie, oczekują od nas biznesowego "harakiri" – dodał.

– Konsumenci są wrażliwsi na wahania cen, silnie odczuwają wzrost cen żywności. Ze względów behawioralnych, to odczucie jest większe niż by to wynikało z danych GUS – zwrócił uwagę na kolejny trend w handlu Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Przejmując Tesco w 2020 r. przystąpiliśmy do przebudowy tych placówek. Duża cześć klientów Tesco była przywiązana do marki, mieli swój asortyment, ulubione lokalizacje. Oferując im nasz nowy model musieliśmy się zmierzyć z ich oczekiwaniami. Jesteśmy w połowie drogi – mówił Witold Baran, dyrektor handlowy Netto. – Obserwujemy, jak klienci reagują na zmiany, ale potrzebujemy czasu na szczegółową analizę. Widzimy, że klient Tesco oczekuje podobnego asortymentu, dlatego jedną z tendencji jest przesunięcie w kierunku premiumizacji – dodał panelista.

Zdaniem Jana Kolańskiego, prezesa Colian, który brał udział w debacie „Eksportowa swoboda a polskie sukcesy. Pandemia okazją dla przygotowanych” rynek zmienił się, bo zmieniły się nasze zachowania.

– Wizyty w sklepie były o wiele szybsze, a konsumenci wybierali marki i produkty, które dobrze znali. Zmiana nawyków w pandemii to także większa konsumpcja ciastek i wafli kosztem pralin, które są domeną imprez okolicznościowych. Pandemia to także zachwianie się łańcuchów dostaw. My kupujemy wiele surowców z odległych regionów świata i to było największym naszym wyzwaniem – mówił.

Czy pandemia wykreowała nowych liderów handlu? Między innymi z tym pytaniem mierzyli się paneliści Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021.

– Adaptacja i dostosowanie się do lokalnych warunków faktycznie wymaga wielu formatów. Mamy 7600 sklepów, mamy także ponad 70 sklepów sezonowych. Tam jest podstawowy asortyment, którego klienci potrzebują na wakacjach czy będąc w ruchu. Kolejny nasz format, to Żabki mobilne, to postawienie się
z linii food trucków, ale to nie są samochody, lecz kontenery, w których mamy ofertę - tam jest zupełnie inna oferta głównie gastronomiczna - tak wprowadzamy klienta w nowe kategorie, tam testujemy i rozszerzamy ofertę gastronomiczną – powiedział Jerzy Roguski z Żabka Polska.

– Dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia – mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex podczas sesji "Nowa przyszłość handlu

O zmieniających się modelach biznesowych opowiedziała także Malka Kafka, założycielka, TelAviv Urban Food.

– Kryzys to dobry czas na inwestycje, ponieważ weryfikuje słabe punkty biznesu, nie ma sentymentów. W kryzysie odcinam rzeczy, które nie działają, jesteśmy bardziej efektywni. Przed kryzysem inaczej patrzyłam na firmę. Decyzję podejmuję teraz bez mrugnięcia okiem. To jest już praca na liczbach, a nie bycie restauratorką sprzed pandemii – mówiła.

W agendzie Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021 nie zabrakło także tematów związanych z sektorem rynku pracy. Jak wygląda "walka o talenty" na gastronomicznym rynku pracy opowiedziała Ewa Rzeszowska, Project Manager, European Institute of Innovation & Technology (EIT) Food.

– Dziś praca w gastronomii postrzegana jest jako miejsce pracy tymczasowej. To lekcja do odrobienia dla całej branży - profesjonalizacji i stworzenia takich warunków, aby w danym biznesie chciały pracować talenty gastronomiczne. Jednym z największych jest pozyskanie oraz utrzymanie wykwalifikowanych pracowników. Jednym z najbardziej zauważalnych trendów dla restauracji staje się więc "walka o talenty" oraz o posiadanie stałego zespołu – mówiła.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu towarzyszyło ogłoszenie zwycięzców w plebiscytach Certyfikaty Dobry Produkt 2021 oraz Food & Retail Awards.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbyło się w dniach 8-9 listopada r. w Hotelu Grand Sheraton w Warszawie, debaty były dodatkowo transmitowane online. Retransmisje debat dostępne są w portalach: portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, horecatrends.pl i na stronie frsih.pl (po wcześniejszej rejestracji).

Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP, wydawca magazynu Rynek Spożywczy i portali dlahandlu.pl, portalspozywczy.pl i horecatrends.pl.

Więcej szczegółów na stronie wydarzenia: http://www.frsih.pl/pl/

Informacje dodatkowe

Galeria zdjęć

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.