Twoje konto

Przyszłość sektora w opiniach uczestników Forum Rynku Spożywczegoi Handlu 2018

Warszawa, 07 listopada 2018 r.

Przyszłość sektora w opiniach uczestników Forum Rynku Spożywczegoi Handlu 2018

Warszawa, 7 listopada 2018 – Strategie firm spożywczych w kontekście zmieniającego się rynku, sukcesy polskiej żywności na arenie międzynarodowej, nowe pomysły na promocję marek i budowę nawyków konsumenckich, a także trendy w branży i prezentacje innowacyjnych rozwiązań stosowanych w przemyśle spożywczym – o przyszłości sektora dyskutowało ponad tysiąc uczestników XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu w Warszawie (5-6 listopada 2018 r.).

 

– Sektor spożywczy oraz handlowy ulegają dynamicznym zmianom podyktowanym nie tylko regulacjami rynkowymi, ale także trendami, zmianami nawyków żywieniowych, modą na ekologiczną żywność czy coraz bardziej zglobalizowanym łańcuchem dostaw. XI Forum Rynku Spożywczego stworzyło okazję do merytorycznej dyskusji o przeobrażeniach w sektorze spożywczym i rozwiązaniach dla tej branży – podsumowuje Edyta Kochlewska, redaktor naczelna Magazynu RynekSpożywczy i portalu dlahandlu.pl.

XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu otworzyła debata pt.: „Sukcesy i wyzwania – trzy dekadybudowy polskiego biznesu spożywczego”.

– Przez ostatnie 30 lat branża spożywcza odniosła wiele sukcesów. Rośnie nam eksport, zbliżamy siędo wartości 30 mld zł rocznie, podczas gdy na początku lat 90-tych była to zaledwie 1/10 tej kwoty. Rośnie dodatni bilans handlowy. Jesteśmy dzisiaj w czołówce europejskich eksporterów, a sektor spożywczy ma w tym swój duży udział. W 2010 roku branża odpowiadała za 11 proc. całego eksportu,a w 2016 roku – już 13 proc. Trzeba jednak dalej pracować, by zniwelować dystans między nami, a wiodącymi europejskimi krajami – mówił podczas sesji inauguracyjnej Jerzy Dąbrowski, dyrektorDepartamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa.

Na temat sytuacji rynkowej na przestrzeni ostatnich trzech dekad opowiedzieli też sami przedsiębiorcy. – Sukces to nie kilka spektakularnych decyzji właściciela i menadżerów, ale setki mikro-decyzji każdego dnia. Esencją Maspeksu jest przyzwolenie na popełnianie błędów. Chodzi o to, aby nie powielać tych samych pomyłek po kilka razy – mówił Robert Wawro, wiceprezes Business Unit FOOD, Grupa Maspex.– Decyzje, które stoją za markami Maspeksu są oparte o cyfry i o fakty. Bardzo ważnym elementem jest focus na rynek i konsumenta, nieustanne budowanie marki. To tworzy naszą wartość – dodał.
– Wiara, marzenia, ciężka praca połączone z innowacyjnością i dbałością o wysoką jakość to składowesukcesu firmy Lotte Wedel – mówił Maciej Herman, CEO Lotte Wedel. Jak oceniał, połowę wzrostufirma generuje nowymi produktami. – Jestem zwolennikiem tzw. organizacji zwinnych. Tworzymypewne grupy projektowe, które pracują nad nowymi projektami. To są grupy wewnętrzne, gdy się z nimi spotykam, mówię: „Zapomnijcie o Wedlu, o procesach, które mamy. Tworzycie coś nowego, innowacyjnego, chcemy wejść na nowe rynki. Zapomnijcie o procesach, które są w firmie" – tłumaczył na XI Forum Rynku Spożywczego.

– 89 proc. firm, które działają w Polsce wciąż należy do pierwszego pokolenia właścicieli. Przypadki sukcesji były dotąd nieliczne i najczęściej dotyczyły rodziny. Jako bank pomagamy w tym procesie, ale trzeba zaznaczyć, że nie ma wypracowanych dobrych praktyk dotyczących sukcesji na polskim rynku.To nigdzie na świecie nie jest łatwe, musimy się tego nauczyć – mówił Bartosz Urbaniak, szefBankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, BGŻ BNP Paribas.

– Odwaga jest źródłem wszystkiego. Przedsiębiorca to człowiek odważny, bo poświęca swój majątek i przyszłość na coś niepewnego. By osiągnąć sukces potrzebne są też: wiara, marzenia oraz praca. Mamy przykłady firm, które powstały w latach 90-tych od zera, a teraz mają ambicje globalne, międzynarodowe. My już jesteśmy na wybranych rynkach i mamy na nich dobrą pozycję. Kolejnego etapu rozwoju upatruję w przekazywaniu firm sukcesorom, którzy chcą ciężko pracować i mają szczęście. Ten krok też wymaga dużej odwagi i wielu przedsiębiorców może mieć problem z tym, że firma idzie w „obce ręce” – mówił Marek Moczulski, prezes Bakalland.

– Pomimo, że rozmawiamy o walorach opakowań, to z punktu widzenia budowania zaufania do produktu istotne jest, co znajduje się w opakowaniu – powiedział Tomasz Głasek, dyrektor handlowyOSM Piątnica w czasie debaty pt.: „Produkt przemawia do klienta – co komunikuje opakowanie”.

Do sytuacji na rynku mleczarskim w kontekście zmieniających się wyborów konsumenckich odniósł się podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu Edward Bajko, prezes SM Spomlek. – Jeśli przestaniemy pić mleko, przestaniemy produkować laktozę. Jest kilkunastoprocentowa grupa ludzi, która rzeczywiście nie może pić zwykłego mleka, ale może jeść sery, twarogi, jogurty, ponieważ podczas produkcji serów czy jogurtów laktoza jest eliminowana – powiedział prezes. – Coraz bardziej liczy się marketing szeptany. Jest cała grupa ludzi absolutnie przekonanych, że potrzebują mleka bez laktozy. Problem polega na tym, że oni tego nie potrzebują. Czy mamy ich edukować? Tam jest przecież nisza, trend, więc producenci żywności mogą na tym skorzystać – dodał.

Oceny pomysłu na produkt o tym samym składzie w całej Unii Europejskiej dokonał na Forum Rynku Spożywczego i Handlu Marek Niechciał, prezes UOKiK. Podczas debaty pt.: „Dawid czy Goliat – handelmierzy się z legislacyjnym naporem" mówił: – Pojawiają się pomysły, aby wprowadzić obligatoryjny
wymóg sprzedawania produktów o takim samym składzie na terenie całej UE. Uważam, że takie rozwiązanie mogłoby spowodować równanie w dół, a konsument mógłby zostać skazany na produkty, które mu nie smakują.

Prezes UOKiK odniósł się także do tezy Renaty Juszkiewicz z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, że polski handel jest niezwykle mocno uregulowany. – Nie mamy w handlu odpowiednika KNF, którazatwierdzałaby dyrektorów sieci. Wówczas dopiero by państwo odczuli, że system „oprzyrządowania" handlu jest dotkliwy. Fakt, że w jakiejś branży jest niska rentowność nie musi być zawsze związany z jejrestrykcyjnym uregulowaniem, tylko z innymi czynnikami. W handlu bariery wejścia na rynek są jednak niższe niż w wielu innych branżach, np. transportowej i finansowej – dodał.

Z kolei Adam Abramowicz, rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw zauważył, że pod względem bezpieczeństwa ich działalności nie są w ogóle chronione i często duże firmy mogą stosować wobec nich przewagę. Jak poinformował, w ministerstwie przedsiębiorczości przygotowywana jest ustawa, która ma zwiększyć zakres ochrony małych firm.

Podczas poniedziałkowej debaty pt.: „Konsolidacja. W oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć”, Piotr Mietkowski, członek rady nadzorczej Banku BGŻ BNP Paribas mówił, że mamy coraz więcejkonsolidacji. – Przyspieszenie jest nieuniknione wraz z rozwojem firm i ich coraz większymi ambicjami oraz kwestią sukcesji. W wielu firmach, które zaczęły raczkować na początku lat 90., widać wolę założyciela, żeby firmę sprzedać lub znaleźć partnera do dalszego rozwoju – tłumaczył.

Wiele miejsca podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018 poświęcono nowym strategiom budowania przewagi konkurencyjnej w kontekście sieci handlowych. Uczestnicy debaty pt.: „Marka własna katalizatorem innowacji na rynku” stwierdzili, że to właśnie własna marka może być wyróżnikiem sieci handlowych, które już zaczęły wyznaczać trendy w tym obszarze. – Popularność marek własnych na rynku w Polsce i w Europie rośnie. W 2017 roku w kraju odnotowano około 30-procentowy udział marek własnych i to nie są już produkty o niskiej jakości, a sieci handlowe jak najbardziej wyznaczają trendy na rynku polskim – mówił Waldemar Gawłowski, pełnomocnik zarząduKGH Polska.

– Dziś marka własna może być silnym wyróżnikiem sieci – dodał Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju Bisnode Polska.

Z kolei Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy analitycznej Mintel podkreślała, że marka własna jest już bezpośrednim konkurentem dla produktów markowych i marki własne trzebatraktować jako pełnoprawnych kreatorów rynku. Dodała, że różnica między produktem markowym, a produktem pod marką własną jest już mało zauważalna. Wskazała, że na wielu rynkach w Europie
Zachodniej marka własna osiągnęła poziom dojrzałości. – To co robią duże sieci handlowe wychodzi już poza granice samego sklepu. Prowadzona jest działalność związana z podnoszeniem poziomu jakości – podkreślała.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018 to największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu oraz handlowemu w Polsce, dwa dni debat, warsztatów i spotkań z prezesami i dyrektorami spółek spożywczych i handlowych, ekspertami oraz analitykami rynkowymi. XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbyło się w dniach 5-6 listopada br. w hotelu Sheraton w Warszawie. Konferencji towarzyszyła wieczorna gala, podczas której wręczone zostały CertyfikatyDobry Produkt 2018 i Food & Retail Start-up Star 2018 oraz Nagrody Rynku Spożywczego 2018 roku.

Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA, wydawca magazynu Rynek Spożywczy oraz serwisówportalspozywczy.pl i dlahandlu.pl.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę: http://www.frsih.pl/pl/

Informacje dodatkowe