Twoje konto

XI Europejski Kongres Gospodarczy i 4. European Start-up Days podsumowane

Katowice, 26 czerwca 2019 r.

Ponad: 15 tys. uczestników, 1000 prelegentów, 200 sesji tematycznych, 750 akredytowanych przedstawicieli mediów i 12 tys. publikacji w mediach tradycyjnych oraz 5,5 tys. w mediach społecznościowych – 11. edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (European Economic Congress – EEC) oraz 4. European Start-up Days były pod wieloma względami rekordowe.

– Zainteresowanie Europejskim Kongresem Gospodarczym w Katowicach oraz European Start-up Days jest miernikiem tego, czy to co robimy ma sens, czy dobrze prowadzimy i rozwijamy te imprezy, czy udaje nam się dostosowywać formułę do zmieniającej się Europy i gospodarki – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach i European Start-up Days. – Tegoroczne rekordy frekwencyjne, zarówno jeśli chodzi o uczestników wydarzeń, jak i np. zgłoszeń do konkursów, są dla nas bardzo mobilizujące. Już teraz wyciągamy wnioski z badań satysfakcji uczestników i zastanawiamy się nad kształtem kolejnych edycji – dodaje.

W XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach (13-15 maja 2019 r.) udział wzięło ponad 12,5 tys. uczestników reprezentujących biznes, w tym największe korporacje, duże, małe i mikroprzedsiębiorstwa oraz administrację, samorządy, świat nauki. Towarzyszące im 4. European Start-up Days (14-15 maja 2019 r.) odwiedziło ponad 3 tys. zainteresowanych nowymi pomysłami na biznes.

– Do Katowic na trzy dni przyjeżdża wyjątkowo opiniotwórcze, wpływowe, decyzyjne grono osób, które są decydentami w kwestiach biznesowych oraz inwestycyjnych. Stanowią doskonałe audytorium dla najlepszej prezentacji Polski, w szczególności Śląska, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Katowic. Przyjeżdżają też ci, którzy później wracają do Międzynarodowego Centrum Kongresowego i decydują o organizacji prestiżowych wydarzeń w tej lokalizacji. Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-u Days pokazują, jak dobrze działa przemysł spotkań w Katowicach, można powiedzieć, że staje się kolejną śląską (naszą) specjalizacją. Katowiceze Strefą Kultury, ze Spodkiem, gmachem NOSPR i Międzynarodowym Centrum Kongresowym, a region z obiektami typu Stadion Śląski, mają ku temu ogromny potencjał – dodaje Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, organizator wydarzeń.

O ocenę Europejskiego Kongresu Gospodarczego oraz European Start-up Days ich słuchaczy, panelistów i partnerów, od kliku już lat, pyta instytut badawczy BCMM – badania marketingowe. Zadowolenie z uczestnictwa w XI Europejskim Kongresie Gospodarczym wyraziło 84 proc. słuchaczy, 84 proc. panelistów oraz 82 proc. partnerów. Aż 87 proc. słuchaczy i taki sam procent panelistów zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji wydarzenia w 2020 roku.

Najwyżej oceniany aspekt merytoryczny tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach to interesująca tematyka wystąpień, sesji i paneli dyskusyjnych (ocena 8,8 w 10-stopniowej skali wśród panelistów, 8,0 wśród słuchaczy). Główne efekty uczestnictwa w Kongresie to, wg wskazań reprezentatywnych prób badawczych, zdobycie wiedzy na temat zjawisk i trendów gospodarczych (8,4 wśród panelistów, 7,9 wśród słuchaczy) oraz możliwość nawiązania użytecznych kontaktów (8,3 paneliści, 7,8 słuchacze).

Czynniki, które w największym stopniu wpływają na satysfakcję z uczestnictwa w Kongresie są związane z jego merytoryczną stroną – interesujące opinie prelegentów, tematyka wystąpień, sesji i paneli dyskusyjnych oraz możliwość zapoznania się z nowymi trendami w gospodarce. Dla panelistów najważniejszy jest natomiast czas na prowadzenie dyskusji, profesjonalna moderacja oraz wiedza pozyskana w trakcie Kongresu.

Czynniki w największym stopniu wpływające na satysfakcję z uczestnictwa w European Start-Up Days to jakość wystąpień zaproszonych ekspertów, możliwość zapoznania się z nowymi trendami i innowacjami oraz możliwość nawiązania kontaktów biznesowych.

Uczestnicy obu wydarzeń docenili przestrzeń, w jakiej odbywa się Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days, uznając za istotny atut organizacyjny lokalizację imprez w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach oraz w Spodku. Pozytywnie oceniono komunikację z uczestnikami (przed i w trakcie wydarzeń), komfort sal konferencyjnych, internetowy system rejestracji oraz informacje przesyłane przez organizatora przed rozpoczęciem wydarzenia.

W badaniach, wzorem lat ubiegłych, oszacowano także ile pieniędzy zostawiają w Katowicach uczestnicy imprez. W przypadku Europejskiego Kongresu Gospodarczego, średnie wydatki na noclegi ogółem, w przeliczeniu na jedną osobę to 265 zł w przypadku słuchaczy i 760 zł w przypadku panelistów. Pozostałe wydatki słuchaczy, takie jak gastronomia czy taksówki, to 187 zł/osobę, natomiast panelistów – 418 zł. Podczas European Start-Up Days każdy uczestnik przeznaczył przeciętnie 119 zł na noclegi i 129 zł na pozostałe wydatki.

Przez trzy majowe dni, w przestrzeniach Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka w Katowicach, toczył się otwarty dialog potencjalnych partnerów biznesowych, polityków różnych opcji, młodości i doświadczenia, praktyki i teorii, Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. W centrum debat znalazły się najważniejsze obecnie trendy rozwojowe, interesujące zjawiska i najbardziej frapujące problemy. Wszystko to w nowoczesnej formie, wychodzącej naprzeciw młodym pokoleniom, do których należy przyszłość Europy i świata.

– Zaproszenie środowiska studenckiego na Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach można traktować w kategoriach przełomu. Mimo wypowiadanych w mediach słowach o potrzebie wsłuchiwania się w głos młodych ludzi, rzadko widać przełożenie tego na rzeczywiste kroki. Udział NZS w panelu inaugurującym, to oznaka, że młodzi ludzi zaczynają być dostrzegani – mówi Patrycja Serafin, Przewodnicząca Niezależnego Zrzeszenia Studentów, która była jedną z prelegentek debaty otwierającej XI Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach. – Politycy niewątpliwie dostrzegają potencjał aktywizowania młodych, jednakże prawdopodobnie minie jeszcze sporo czasu, zanim przejdzie to w proces realizacji. Połączenie doświadczenia i rozwagi doświadczonych polityków z czystymi ambicjami i energią młodych jest kluczem do zrozumienia, że Nowa Europa musi być zbudowana na fundamencie współpracy pokoleń opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku – dodaje.

– Udział w kongresie był dla mnie dobrą okazją do zasygnalizowania kilku istotnych, z punktu widzenia młodego pokolenia, kwestii, które w najbliższej przyszłości mogą w sposób znaczący wpłynąć na funkcjonowanie państwa, czy szerzej – społeczeństwa. Myślę, że problem wysokiego bezrobocia wśród młodych oraz rosnącego znaczenia technologii w życiu publicznym to dwa czynniki, które są dla młodego pokolenia ważne. Zwłaszcza technologia zmienia nasze oczekiwania wobec polityków. Spotkałem się ze szczerą i zaangażowaną dyskusją, więc myślę, że świadczy to o tym, że zaczynamy być dostrzegani – mówi Maciej Tomecki z Fundacji im. Lesława A. Pagi.

Wśród tematów wiodących XI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach znalazły się m.in.: rola młodych ludzi w przekształcaniu Europy i przyszłość Unii Europejskiej, zależność między ekspansywnymi technologiami a rozwojem gospodarczym i społecznym, wyzwania i meandry cyfryzacji, robotyzacji, automatyzacji, międzynarodowa współpraca gospodarcza, sukcesja i firmy rodzinne, rozwój metropolii i regionów, transformacja sektora energii i paliw, rola kobiet w biznesie. Nie zabrakło treści mówiących o warunkach rozwoju – firm, branż, krajów, ujętych w perspektywie rozwoju zrównoważonego, „zielonego”, nawiązującego do ubiegłorocznego szczytu klimatycznego ONZ, który odbył się w Katowicach.

Polski rząd na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach reprezentowali m.in.: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Teresa Czerwińska, minister finansów, Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki  i szkolnictwa wyższego, Henryk Kowalczyk, minister środowiska, Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju oraz Krzysztof Tchórzewski, minister energii.

W ramach towarzyszących Kongresowi European Start-up Days rozstrzygnięto konkurs Start-up Challenge. W tym roku do rywalizacji przystąpiła rekordowa liczba blisko 300 start-upów z kilku kontynentów. W gronie zwycięzców znalazły się: Bioceltix, MakeGrowLab, QNA technology, Hyper Poland, ProperGate, Salesbook. 

– Dla nas to było świetne spotkanie z kilku powodów. Po pierwsze, to szansa na dotarcie do bardzo dużej grupy naszych potencjalnych odbiorców. Liczba rozmów, które odbyliśmy w tym czasie, jest naprawdę imponująca – nawiązaliśmy bardzo dużo kontaktów biznesowych. Po drugie, jeśli wygrywa się konkurs na najlepszy start-up w danej kategorii (a to właśnie udało się nam z Salesbook osiągnąć), to wygrywa się przy okazji pewną widoczność, a więc szansę na zaistnienie w świadomości uczestników konferencji oraz w przestrzeni medialnej. Takie wsparcie jest nie do przecenienia – mówi Jacek Maciak ze start-upu SALESBOOK. – Od zakończenia European Start-up Days udało nam się dotrzeć do kolejnych firm, które odkryły potencjał naszego rozwiązania i rozpocząć z nimi negocjacje biznesowe. Jesteśmy też nieco dalej w procesach pozyskiwania kolejnych rund finansowania, przygotowujemy się do wyjścia na rynki Azji, a sama aplikacja zyskuje nowe funkcje – dodaje.

Jednym z elementów łączących Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days był projekt „My way. Inspiracje”. W jego ramach, uczestnicy wydarzeń mogli posłuchać historii, które zaprezentowali m.in.: Kinga Baranowska – zdobywczyni dziewięciu ośmiotysięczników, Karol Bielecki – jeden z najbardziej znanych polskich sportowców, Marek Kamiński – zdobywca dwóch biegunów Ziemi w jednym roku, Robert Konieczny – jeden z najbardziej rozpoznawalnych architektów w Polsce i na świecie, Czesław Lang, polski kolarz torowy i szosowy, organizator Tour de Pologne, Rafał Sonik – przedsiębiorca, pierwszy polski kierowca, który stanął na najwyższym stopniu podium legendarnego Rajdu Dakar, Oskar Zięta, twórca „Zieta” – polskiej marki światowej sławy i jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali.

XI Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach towarzyszył także projekt EEC – Liderzy Przyszłości (EEC – Leaders of Tomorrow), przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie udziału młodych w życiu publicznym oraz promowanie aktywnej postawy obywatelskiej. Wykłady otwarte zgromadziły ponad 2 tys. studentów i absolwentów. Współorganizatorem projektu, już po raz piąty, był Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach wręczono nagrody w konkursie TOP Inwestycje Komunalne. Brenna, Chorzów, Ciechanów, Dorzecze Wisłoki, Gdańsk, Inowrocław, Katowice, Piotrków Trybunalski, Płock, Zgierz – w tych miejscach na przestrzeni ostatniego roku powstały przedsięwzięcia uznane za najlepsze. Uhonorowano także Inwestorów bez granic – znaleźli się wśród nich: Apator, BASF, CVC Capital Partners, Feerum, Mokate, Track Tec, TZMO, Rockwell Automation Polska oraz Volvo Polska.

Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days 2019 za pośrednictwem telewizji, prasy, radia i portali internetowych relacjonowało ponad 750 dziennikarzy reprezentujących ponad 175 redakcji. W efekcie, w polskich mediach powstało ponad 12,5 tys. publikacji dotyczących lub wzmiankujących wydarzenia. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym, oszacowana na dzień 10 czerwca br. przekroczyła 55 mln zł (Europejski Kongres Gospodarczy: 47 317 851 zł, European Start-up Days: 8 621 905 zł). Wydarzenia komentowano także w mediach społecznościowych – przez trzy majowe dni odnotowano ponad 5,5 tys. wzmianek na Twitterze, Facebooku, Linkedinie, blogach i mikroblogach, o łącznym zasięgu sięgającym 6,1 mln unikalnych użytkowników.

Współgospodarzami Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach były miasto Katowice oraz Województwo Śląskie. Współgospodarzem European Start-up Days – Miasto Katowice.

Informacje dodatkowe