Wnioski z XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego i 6. European Tech and Start-up Days

Katowice, 23 września 2021 r.

25-27 kwietnia 2022 r. kolejna edycja największej imprezy biznesowej Europy Centralnej

Świat po pandemii, rozmowy o trendach przyszłości, najbardziej aktualne tematy i dogłębna analiza gospodarki – to bilans XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego i 6. European Tech and Start-up Days (20-22 września br.). Organizator, Grupa PTWP, planuje kolejną edycję największego spotkania biznesowego Europy Centralnej w dniach 25-27 kwietnia 2022 r.

XIII Europejski Kongres Gospodarczy i 6. European Tech and Start-up Days (20-22 września br.) w liczbach to: ponad 100 debat z udziałem 500 prelegentów w trakcie trzech dni, blisko 9 tys. zarejestrowanych uczestników, w tym 5,7 tys. biorących udział stacjonarnie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Sesje tematyczne i wydarzenia towarzyszące relacjonowali przedstawiciele ponad 100 tytułów medialnych. Kongresowe debaty zostały odtworzone w czasie rzeczywistym 290 tys. razy.

– Cieszy nas tak mocna reprezentacja prywatnego biznesu w XIII Europejskim Kongresie Gospodarczym i 6. European Tech and Start-up Days. W organizację tegorocznej edycji włączyło się ponad 120 partnerów. Skala i zainteresowanie Kongresem pokazują, że jesteśmy na drodze do powrotu do normalności, jeśli chodzi o konferencje biznesowe i sektor wydarzeń. Chcemy i potrzebujemy spotkań bezpośrednich, podczas których nawiązujemy relacje, inicjujemy biznesy, poznajemy nowych ludzi, wykorzystujemy potencjał. Dlatego już teraz zapraszamy na XIV Europejski Kongres Gospodarczy do Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach, w dniach 25-27 kwietnia 2022 roku – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator i organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Sesja inauguracyjna XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego (20 września 2021 r.) poświęcona była gospodarce w czasie odbudowy, rozmowie o tym, jacy jesteśmy po pandemii, zmianach w społecznej świadomości, nowych modelach zachowań, globalnej i europejskiej geopolityce. Wśród wiodących nurtów XIII Europejskiego Kongresu znalazły się także m.in. zielona transformacja, Europejski Zielony Ład, międzynarodowy handel i relacje gospodarcze, cyfryzacja oraz konsument w czasach nowej normalności.

– Włączenie się w budowę gospodarki, która „rozwija się bez konieczności niszczenia planety”, może być korzystne dla wszystkich. By osiągnąć nasz cel, musimy działać wspólnie. Potrzebujemy przedsiębiorców, inwestorów, miast takich jak Katowice. Potrzebujemy odważnych pomysłów. Nie możemy dłużej opierać gospodarki na węglu – mówiła podczas otwarcia XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej. – Pytanie, które przed nami stoi, to nie: czy dojdzie do transformacji gospodarki, ale jak możemy przyspieszyć ten proces – dodała.

– Jeżeli klient jest królem, to nasza planeta jest królową. Jeśli te dwa byty są w stanie razem koegzystować, to mamy szczęśliwe królewskie małżeństwo – powiedział podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego Rafał Brzoska, prezes InPost. – Dostawa do paczkomatu oszczędza 75 proc. emisji CO2 na każdą przesyłkę. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że jeśli w ciągu 9 lat nie zmienimy naszych zachowań na bardziej przyjazne planecie, to nasze wnuki nie będą w stanie żyć w normalnym świecie – dodał.

– Chcemy, by nasi konsumenci mogli kupić wszystko, czego potrzebują, a nasi partnerzy osiągali sukces w skali globalnej. Drugi aspekt to atrakcyjne ceny. – Chcemy, by ludzie, którzy robią zakupy przez Amazon, byli pewni, że to im się opłaca – wyjaśnił Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. – Następny czynnik to wygoda zakupów, w tym szybka dostawa. Chcemy mieć tutaj 10 centrów i wykorzystać całą infrastrukturę, by spełniać wszystkie oczekiwania klientów – dodał.

– Słowo wygoda zupełnie zmieniło swoje znaczenie. Obecnie wygoda polega na tym, że klient chce być traktowany indywidualnie, że cała oferta jest skierowana do niego tak, iż czuje się w centrum uwagi. Nie da się tego zrobić inaczej jak tyko przez bezpośredni kontakt, np. poprzez aplikację taką jak nasza – mówił Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska. – Przypomniał, że aplikacja Żabki ma 6 mln użytkowników. – Dzięki temu wiemy o klientach bardzo dużo i jesteśmy w stanie im zaproponować rozwiązania indywidualne. Np. proponujemy piwo w momencie, kiedy ktoś ogląda mecz. Możemy komunikować się bezpośrednio z klientem, to nie jest możliwe nawet przez Facebooka – mówił podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

COVID w istotny sposób zmienił nastroje i zachowania konsumenckie. Handel internetowy będzie umacniał pozycję, pojawi się również presja na ostatnią milę. – Już teraz rynkowa gra toczy się w oparciu, m.in. o doświadczenie i dostawy. Ta „kula u nogi”, jaką zawsze była logistyka w e-handlu, teraz może stać się akceleratorem jego wzrostu – mówił Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce Sephora.

Zdaniem Karin Sköld, prezeski IKEA Retail, gospodarka polska w ostatnich latach radziła sobie imponująco. Cieszą też pozytywne prognozy na nadchodzące lata.

– W tym roku wszyscy dowiedzieliśmy się, że dom jest ważniejszy niż kiedykolwiek w przeszłości. Nasze mieszkania stały się w pandemii centrum naszego życia. Nie tylko w nim jemy i śpimy, ale także nasze dzieci się uczą, a my pracujemy. Dlatego sektor wyposażenia domów rozwija się bardzo szybko – zaznaczyła Karin Sköld, prezeska IKEA Retail w Polsce podczas sesji XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego pt.: „Inwestycje zagraniczne”. – Polski rynek jest dla nas silny i ważny, nawet czasem żartujemy, że IKEA jest Made in Poland. Polska jest obecnie dla nas drugim największym producentem mebli. Eksportujemy je na 50 różnych rynków – dodała.

– Obserwacja zachowań to już za mało, musimy zaufać danym. Tam najbardziej widać zmiany. Analityka danych, analityka zachowań klienta w e-commerce, sklepie, podróży między kanałami jest dziś najbardziej istotnym zadaniem. Przed nami rollercoaster zmian. To co było – odeszło i już nie wróci – mówił Jacek Kujawa, wiceprezes zarządu LPP podczas sesji „Handel ery cyfrowej. Zrównoważony e-handel", która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości do 2025 r. wartość globalnego rynku AI wzrośnie do przeszło 190 mld dolarów, a rozwiązania na niej oparte wdroży aż 97 proc. największych międzynarodowych firm. W polskich firmach sztuczna inteligencja najczęściej używana jest do analizy danych oraz automatyzacji obsługi klienta – jako chatboty i voiceboty.

– Pandemia Covid-19 przyspieszyła rewolucję cyfrową o 7 lat, a dzięki AI firmy zwiększą swoją produktywność nawet o 30 proc. Do 2024 r. liczba asystentów głosowych ma osiągnąć 8,4 mld, czyli więcej, niż wynosi populacja całego świata. Jednak by te prognozy się spełniły, po stronie biznesów niezbędna jest gotowość do przeprowadzenia rewolucji wewnątrz organizacji. Wdrożenie botów wymaga przygotowania działów IT, obsługi klienta i analityki. Dlatego konieczne jest pozyskanie nowych kompetencji z zakresu transformacji cyfrowej, optymalizacji procesów i sztucznej inteligencji – mówił Kamil Bargiel, CEO SentiOne.

– Podstawowym problemem w gospodarce pozostaje brak inwestycji średnich i małych firm, służących zwiększeniu produktywności. Od roku 2014 tych inwestycji mamy zbyt mało – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Bank Śląski. 

– Podobnie jak w energetyce, wyceny firm energetycznych się posypały. To z kolei niesie zmiany miksu energetycznego. Widzimy pozytywną zmianę. Na GPW wchodzą firmy z branż nowych technologii – Allegro czy firmy gamingowe. To szansa na dobre stopy zwrotu dla inwestorów – wskazywał Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Nie trzeba posiadać, wystarczy subskrybować. Ten model dotyczy dziś już nie tylko dostępu do mediów czy ubezpieczeń, ale coraz szerzej wchodzi na rynek. O tym, jak zmieniają się modele korzystania z produktów i usług rozmawiano podczas sesji "Gospodarka w abonamencie".

– Polacy są bardzo otwarci na nowości technologiczne – mówił Karol Sadaj, Country Head Poland, Aion Bank. – Aion Bank to bank wymyślony właśnie w formie subskrypcji. Jeszcze dwa lata temu uważano, że kontakt fizyczny z człowiekiem w bankowości jest najważniejszy i buduje zaufanie. To okazało się nieprawdą. Ważny jest kontakt ludzki, ale jego wirtualne formy mają rację bytu także w finansach – wyjaśnił.

– Chcemy mniej posiadać, m.in. ze względu, na koszty jakie się z tym wiążą, np. ubezpieczenia czy serwisy. Dochodzi też do tego wątek ekologiczny - nie musisz posiadać, by korzystać - przekonują działacze na rzecz środowiska. Nasz model wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego – podkreślał Wojciech Rokosz, Co-founder, CEO Plenti.

– Moja definicja influencerki jest niezmienna od samego początku. To wiarygodny i silny wizerunek, tworzony w oparciu o wartości, które wyznaję. Nie ukrywam, że przyglądam się ewolucji tego słowa i zjawiska. Trzymam kciuki za to, żebyśmy nie tracili wiarygodności – powiedziała podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego Ewa Chodakowska, trenerka, selfmade businesswoman, pionierka branży fitness w Polsce. – Dobra komunikacja z klientami, wsłuchiwanie się w ich potrzeby, umiejętność korzystania ze wsparcia ekspertów oraz asertywność (by podejmować współpracę z odpowiednimi podmiotami), to kolejne z elementów, składających się na receptę na sukces - wyliczała Chodakowska podczas rozmowy na panelu Influencer Marketing w ramach EEC 2021.

O tym, w co inwestować pieniądze i jakie branże są bez przyszłości mówiono podczas sesji tematycznych European Tech and Start-up Days w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Które branże rozczarowały inwestorów? Adam Niewiński, Co-founder, General Partner, OTB Ventures podczas panelu „Inwestowanie w przyszłość" wymienił kilka sektorów, na które minęła moda. – Rynek, który załamał się z hukiem, to rynek dronów. Okazał się niewspółmiernie mniejszy. Podobnie jest rynkiem druku 3D – powiedział.

Marian Owerko, przewodniczący rady nadzorczej Bakallandu, założyciel i prezes Uno Capital zwrócił uwagę, że na znaczeniu będą traciły sklepy stacjonarne. – Takie sklepy będą znikały z mapy – powiedział podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Ryszard Hordyński dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska skontrował, że co prawda na drony był "hype" i ta moda przeminęła, ale to nie oznacza, że te firmy nie będą się rozwijać. – Drony muszą być wyposażone w sztuczną inteligencję i mieć możliwość szybkiego łączenia się z siecią. Warto będzie inwestować w firmy zajmujące się smart city, zielonymi technologiami czy transportem autonomicznym – mówił.

Wiedzą i doświadczeniem podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego oraz 6. European Tech and Start-up Days podzielili się także m.in.: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Jerzy Buzek, poseł do Parlamentu Europejskiego, przewodniczący PE w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów
w latach 1997-2001, przewodniczący Rady EEC, Swiatłana Cichanouska, działaczka polityczna, kandydatka na prezydenta Białorusi w wyborach prezydenckich w 2020 roku, Jadwiga Emilewicz, poseł, minister przedsiębiorczości i technologii oraz minister rozwoju (2018–2020), wiceprezes Rady Ministrów (2020), Jan Fischer, polityk, premier Republiki Czeskiej w latach 2009-2010, wicepremier i minister finansów w latach 2013–2014, Jarosław Gowin, poseł na Sejm RP, wiceprezes Rady Ministrów i minister rozwoju, pracy i technologii w latach 2020-2021, Natalia Hatalska, CEO, założycielka, infuture.institute, autorka bloga, hatalska.com, Zbigniew Jakubas, właściciel Grupy Kapitałowej Multico, Dawid Jakubowicz, prezes Ciech, Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Ivanna Klympush-Tsintsadze, przewodnicząca Komitetu Integracji Ukrainy z Unią Europejską, Rada Najwyższa Ukrainy, wicepremier Ukrainy ds. integracji europejskiej i euroatlantyckiej w latach 2016-2019, Jarosław Niewierowicz, główny doradca prezydenta Litwy Gitanasa Nausėdy, minister energetyki Litwy w latach 2012-2014, Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej, Monika Morawiecka, prezes PGE Baltica, Adam Niedzielski, minister zdrowia, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, Iveta Radičová, socjolog, polityk, premier Słowacji w latach 2010-2012, minister pracy w latach 2005–2006, Przemysław Rosati, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej, Anna Rulkiewicz, prezes LUX MED, prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej, Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, wykładowca, Katedra Ekonomii Politycznej, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Sanjay Samaddar, prezes, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland, Maimunah Mohd Sharif, dyrektor wykonawcza, Program Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (UN-Habitat), Lucyna Stańczak-Wuczyńska, przewodnicząca Rady Nadzorczej, Bank BNP Paribas, Konrad Szymański, minister ds. Unii Europejskiej, Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący ds. stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania Komisji Europejskiej, Robert Tomanek, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w latach 2016-2020, wiceminister rozwoju, pracy i technologii w latach 2020-2021, Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Nowością w ramach XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego był Ranking Inicjatyw Dekarbonizacyjnych, w ramach którego zaprezentowane zostały najbardziej pomysłowe i efektywne projekty służące ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych w polskiej gospodarce. Wydarzeniu towarzyszyły również kolejne edycje konkursów Start-up Challenge, Top Inwestycje Komunalne oraz rankingu Inwestor bez Granic.

Organizatorem Europejskiego Kongresu Gospodarczego, od pierwszej edycji w 2009 roku, jest Grupa PTWP. Współgospodarzami tegorocznej edycji wydarzenia były Metropolia GZM i Miasto Katowice.

XIII Europejski Kongres Gospodarczy i 6. European Tech and Start-up Days (20-22 września 2021 r.) odbyły się zachowaniem wszelkich obowiązujących wymogów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa w formule stacjonarnej oraz online.

Informacje dodatkowe

Galeria zdjęć

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.